Kod QR to dwuwymiarowa, graficzna forma służąca do przechowywania danych z opcją łatwego odczytu. Do odczytania informacji wystarczy aparat do zdjęć w smartfonie lub tablecie.
Jedną z zalet kodów QR jest ich przewaga nad kodem kreskowym. QR może przechowywać kilkaset różnych danych podczas gdy kod kreskowy przechowuje do 20 cyfr. Uszkodzenie kodu QR w 30% nie powoduje błędu odczytu danych. To pożądana właściwość dla materiałów drukowanych, w których może wystąpić uszkodzenie mechaniczne.
Korzystanie z kodów QR jest bardzo proste wystarczy posiadać telefon lub tablet z wbudowanym aparatem oraz oprogramowania umożliwiające odczyt kodów, które jest bezpłatnie dostępne. Niektóre banki już posiadają specjalną zintegrowaną platformę pozwalającą na zaczytywanie danych z poprzez kod QR np. z faktur.
Stworzenie kodu QR dla określonych danych jest banalnie proste. Obecnie jest mnóstwo darmowych programów dostępnych on-line, pozwalających na przekonwertowanie adresu URL na kod QR. Taki kod można wydrukować na wizytówce, ulotce lub w folderze albo wstawić na stronę www.
Kod QR to praktyczne rozwiązanie dla marketingu, działu sprzedaży czy działu komunikacji. Zawsze kiedy celem jest przekazanie klientowi informacji o produkcie, usłudze, ofercie promocyjnej warto wygenerować kod QR. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów zastosowania kody QR:
Adresaci materiałów promocyjnych, marketingowych i informacyjnych mogą w łatwy sposób zapoznać się z ofertą lub obszarem działania firmy. Kod QR w prosty graficznie sposób skraca czas konieczny do „interakcji” z ofertą. Wystarczy kilka sekund aby zeskanować kod z reklamy outdoorowej, naklejek na autobusie czy na przystanku, wizytówki, ulotki, katalogu.
1. Wymiar kodu QR – minimalna wielkość kodu QR w przypadku druku cyfrowego wynosi 1x1 cm, taki kod można odczytać z około 50 cm. Tak małe kody najczęściej stosuje się na wizytówce lub innym produkcie o małych rozmiarach. Na większych produktach takich jak ulotki, katalogi, plakaty przyjmuje się że wielkość kodu QR powinna wynosi minimum 2x2 cm. Dla reklamy zewnętrznej należy uwzględnić odległość z jakiej ma być ona widoczna.
2. Kolorystyka kodu QR – Najczęściej wykonuje się kod QR w wersji czarno-białej, ale można użyć dowolnej kolorystyki pamiętając o zachowaniu kontrastu aby kody był czytelny.
3. Bezpieczny margines – aby kod QR działał prawidłowo należy zastosować bezpieczny margines od pozostałych elementów umieszczonych na produkcie oraz od innych kodów QR.
4. Zawsze należy wykonać próbny wydruk aby móc sprawdzić działanie kodu QR na różnych aplikacjach oraz urządzeniach
5. Nie należy przesadzać z ilością danych zaprogramowanych w kodzie QR, gdyż ilość informacji zwiększa ilość znaków w kodzie co utrudnia właściwy odczyt skanerem. Tutaj ważne jest aby użyć odpowiedniego standardu kodu.
6. Warto też opisać funkcjonalność kodu QR lub wskazać jakie działania wystąpią po użyciu kodu, aby użytkownik wiedział czego się spodziewać.
7. Standardy kodów QR – klasyczny QR, Micro QR, rMQR (prostokątny), szyfrowany SQRC
W Copy General wygenerujemy i zaimplantujemy kod QR do wybranego produktu. Od lat korzystamy
z tej opcji w naszych materiałach reklamowych i promocyjnych. Kod QR możemy zastosować na: